Blog

Pijnlijke hak, wat is het en wat kun je er aan doen?

Pijnlijke hak, wat is het en wat kun je er aan doen?

Pijnlijke hak

Table of Contents

Een andere naam voor een pijnlijke hak is hielspoor. Het kan erg pijnlijk zijn, maar weet je wat hielspoor precies is en wat jij er aan kunt doen? In dit artikel zullen wij deze en andere vragen beantwoorden. Het is belangrijk dat je een pijnlijke hak kunt herkennen en weet wat je er aan kunt doen. 

Wat is hielspoor?

Een pijnlijke hak wordt vaak hielspoor genoemd. Het gaat hier over een overbelasting aan de onderkant van de voet. Het zijn vaak mensen die hardlopen of wandelen die ermee te maken krijgen. Het gaat over een overbelasting van de aanhechting van je peesplaat aan de onderkant van de voet aan je hak. 

Hielspoor oorzaak

Er zijn een aantal risicofactoren die bij kunnen dragen aan het oplopen van een pijnlijke hak. Welke zijn dat?

  • Als je platvoeten hebt of holvoeten, dan kun je hierdoor de aanhechting extra belasten en loop je sneller de kans op hielspoor op. 
  • Als je last hebt van overgewicht is dat ook een groter risico.
  • Als je op je tenen loopt heb jij ook een grotere kans om de blessure op te lopen.

Overbelasting is vaak de oorzaak. Draag daarom altijd goede schoenen, zeker als je meer risico loopt om deze klachten te ontwikkelen. Tijdens het hardlopen zijn bijvoorbeeld goede schoenen van groot belang, maar ook als je langere afstanden gaat wandelen. Steunenzolen zijn ook zeker een aanrader als je last hebt van bijvoorbeeld platvoeten. 

Pijn in hak 

Als je last hebt van een zere hak, is het belangrijk dat je rust neemt. Als je namelijk door blijft gaan heb je kans dat de klachten alsmaar erger worden en dan duurt het ook langer voordat pijn in de hak kan genezen. Soms heb je iets te lang gewandeld en merk je dat je je voet overbelast hebt. 

Maar het kan ook erin sluipen doordat je bijvoorbeeld gaat hardlopen en dan ineens flinke pijn krijgt in de hak. Stop dan direct met hardlopen en zorg dat je ook echt rust gaat nemen. Als je namelijk doorgaat zal de blessure alsmaar erger worden, en je herstelproces wordt ook alsmaar langer.  

Hielspoor klachten

Je hebt bij hielspoor vaak bij aan de onderkant van de voet bij je hak. Vaak heb je in de ochtend het meeste pijn wanneer dat je opstaat. Als je je in gaat spannen wordt de pijn vaak minder. Maar na inspanning en belasting zullen de klachten ook weer toenemen. Bij een ernstige blessure heb je al langere tijd klachten. 

Een arts kan vaststellen of dat er sprake is van een pijnlijke hak. Er zal dan lichamelijk onderzoek worden verricht. Eventueel kan er een foto worden gemaakt en daar kan dan verkalking op te zien zijn (maar dit hoort niet bij de klachten die je dan hebt). De blessure kan wel bevestigd worden door het maken van een echo, er is dan namelijk een zwelling van je peesblad te zien. 

Pijnlijke voet bij opstaan

Het kan zijn dat je last hebt van een pijnlijke voet bij opstaan. Dit kan wijzen op hielspoor. Probeer de dag rustig te beginnen, merk je dat je na inspanning even minder last hebt? Maar nemen de klachten dan weer toe? Koel je hak dan op tijd en neem rust! Dit is de enige manier om te herstellen.

 Als het langer duurt of bij twijfel kun je altijd een arts raadplegen die kijkt wat er gaande is. Volg het advies op en op naar een snelle genezing!

Hielspoor wat te doen?

Als je last hebt van pijn in je hak is het goed om na te gaan wat je er aan kunt doen. Je zou kunnen kijken bij hielspoor, wat te doen? Je zal dan zien dat rust van groot belang is, maar ook oefeningen en goed steunende schoenen spelen een rol bij je behandeling. Een paar tips als je hielspoor hebt:

  • Vermijd alle activiteiten waardoor je klachten krijgt (bijvoorbeeld sporten). 
  • Koelen op de plek waar je pijn hebt kan ook heel goed helpen, de zwelling zal dan afnemen.
  • Je kunt rekoefeningen doen zodat de kuitspieren en het peesblad van de voet versoepelen.
  • Ook mag je krachtoefeningen doen voor je benen en voet.
  • Je mag lokaal masseren, bijvoorbeeld door een tennisballetje over je voetzool te rollen. Gebruik hiervoor de MasGun voor de beste en meest effectieve massage.
  • Als je langdurige klachten hebt dan kun je een nachtspalk aanbrengen zodat het peesblad op rek wordt gehouden. Dit kan namelijk echt verlichting geven.
  • Ontstekingsremmende pijnstillers kunnen helpen als klachten heel erg zijn. 

De Masgun is geschikt voor mensen die:

  • Spierpijn hebben
  • Last hebben van blessures
  • Van een goede massage houden
  • Naar de fysiotherapeut gaan
  • Veel sporten
  • Achter een scherm zitten
  • Fysiek werk verrichten

Masgun - Massagegun 2021

Herstel met MasGun!

85% minder kans op blessures

65% sneller spierherstel

100% herstelgarantie

Laatste berichten
Masgun.nl

Masgun.nl

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on telegram
Share on whatsapp
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen Sluiten