Liesblessure, wat is het en wat kun je er aan doen?

Liesblessure

Table of Contents

Het kan zijn dat je te horen hebt gekregen dat je een liesblessure hebt, maar wat is dat nou precies? Waar zitten je liezen? Wat moet je doen als je pijn hebt en wat kan de oorzaak zijn? Deze en andere vragen worden in dit artikel beantwoord. Zo weet jij wat je moet doen als je een liesblessure zou hebben. 

Waar zit je lies?

Je vraagt je misschien wel eens af, waar zit je lies? Bij mensen zijn de liezen twee huidplooien die de grens zijn tussen de bovenbenen en het onderlijf. Bij de liezen zitten onderhuids de lymfeklieren. De zijn van groot belang bij ons afweersysteem. Er zijn een aantal ziekten waarbij de lymfeklieren op kunnen zetten. 

Wat is een liesblessure?

Meestal treden liesblessures op tijdens het sporten, zoals bij voetbal en hockey. Als er sprake is van een liesblessure, dan wil dat zeggen dat je pijn hebt in de liesregio. In ongeveer 33% van de situaties gaat het over een acute liesblessure. Je hebt dan ineens pijn wanneer je een explosieve beweging hebt gemaakt. Waar de pijn zit, hangt af van de spier waar de klachten vandaan komen. In de andere situaties gaat het over een liesblessure die er in sluipt. 

Meestal heb je je lies teveel belast en dan kan er ook een liesblessure ontstaan. Je krijgt dan geleidelijk aan meer pijn. Er is vaak alleen pijn bij het sporten of na afloop, maar dat kan later verergeren en dus ook in andere situaties pijn geven. Het is belangrijk dat je je klachten serieus neemt, blijf er niet mee rondlopen maar zorg op tijd voor rust! Bij twijfel kun je het beste een (sport) arts raadplegen en er naar laten kijken. 

Pijn in lies bij lopen

Op het moment dat de diagnose een acute liesblessure is, is het van belang dat je tijdelijk stopt met sporten. Je zal moeten wachten tot de pijn minder is. Vanaf het moment dat je weer gewoon kunt wandelen kun je ook starten met rustige oefeningen zodat je de liesregio weer sterker gaat maken (trainen). 

Maar wanneer de liesblessure er geleidelijk aan is gekomen, zal je niet direct hoeven te stoppen met sporten. Je moet hierbij wel je belasting aanpassen en ook verminderen. Pijn in je lies bij lopen kan bij beide situaties optreden, het is belangrijk dat je het goed aanvoelt en er niet mee rond blijft lopen. Zorg dat je op tijd je rust pakt en laat er naar kijken zodat jij zeker weet of het een liesblessure is. Hierdoor kun je namelijk beter werken aan een goed herstel. 

Liesklachten

Om na te gaan of dat er daadwerkelijk sprake is van een liesblessure, zal er onderzoek gedaan moeten worden. Meestal kan het aan de hand van een anamnese al worden beoordeeld. Er worden vragen gesteld aan sporters en vaak wordt er ook kort klinisch onderzoek verricht. Er kan aan de spieren worden gevoeld, spierkracht kan worden getest en spieren kunnen gerekt worden. 

De liesklachten klinken een sportarts vaak al bekend in de oren als zij je verhaal horen. Maar toch zullen zij nog gerichte vragen stellen en onderzoek doen om zeker te zijn dat het een liesblessure is en niet iets anders. Om te zorgen dat je liesklachten verminderen, zal je het advies van de (sport)arts op moeten volgen en dan ervaar je al snel verbeteringen (minder pijn). 

Liespijn

Als het over de liesregio gaat, dan wijst dan naar de voorkant en binnenkant van je bovenbeen, maar ook naar je schaamstreek en je onderbuik. Dit komt omdat in je onderbuik diverse buikspieren zitten en ook nog je lieskanaal. De liespijn kan erg onverwacht komen en ook erg pijnlijk zijn. Dit is voor iedereen anders, het ligt er ook aan of het acuut is of niet. Maar het ligt ook aan je pijngrens, sommige mensen voelen het eerder dan anderen. 

Als je liespijn hebt, is het in ieder geval van belang om er bij stil te staan en na te gaan wanneer de pijn ontstaat en wanneer dat deze weer verdwijnt. Je zal door het in de gaten te houden duidelijk merken wanneer de klachten opspelen en dan is het van belang dat je dat gaat voorkomen / ontlasten.  

Pijn in de liezen

Bij een liesblessure zal eerst vast moeten worden gesteld dat het ook echt een blessure is. Als het duidelijk is, dan kan de behandeling bestaan uit oefeningen en trainingsaanpassingen. Pijn in de liezen is erg vervelend, dus je zult je bewegingen e.d. ook aan moeten passen op de momenten dat je pijn hebt. 

Preventie liesblessure

Er zijn een aantal soorten van preventie bij een liesblessure. De eerste gaat over het voorkomen van een blessure als je deze nog nooit hebt gehad. Hierbij moet je letten op voldoende training zodat jij fit en sterk genoeg bent om je sport te beoefenen. De MasGun kan je hierbij helpen. Al dat trainen kan namelijk voor irritatie zorgen. Door jezelf voor- en/of na iedere training te masseren met de MasGun bevorder je de bloedsomloop en stimuleer je het herstel van je spieren.

Er bestaat ook nog secundaire preventie, hier gaat het dus over het voorkomen van een nieuwe blessure als je net bent hersteld. Het is van belang dat je genoeg traint zodat je fit en sterk blijft voor jouw sport. Er zijn dan speciale oefeningen die je kunt doen om je liesregio sterk en belastbaar te houden. Dit kan een sportarts het beste aan je uitleggen en dan kun je het rustig opbouwen en bijhouden. 

De Masgun is geschikt voor mensen die:

  • Spierpijn hebben
  • Last hebben van blessures
  • Van een goede massage houden
  • Naar de fysiotherapeut gaan
  • Veel sporten
  • Achter een scherm zitten
  • Fysiek werk verrichten

Masgun - Massagegun 2021

Herstel met MasGun!

85% minder kans op blessures

65% sneller spierherstel

100% herstelgarantie

Laatste berichten
Masgun.nl

Masgun.nl

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on telegram
Share on whatsapp
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen Sluiten