Blog

Lage rugpijn: pijn in onderrug voorkomen en verhelpen

Lage rugpijn: pijn in onderrug voorkomen en verhelpen

lage rugpijn

Table of Contents

Pijn in de rug is een veelvoorkomende kwaal in Nederland. Maar liefst 2 miljoen mensen hebben hier jaarlijks last van. Veel mensen bezoeken voor lage rugpijn de huisarts en blijven hier geregeld een dagje voor thuis. 

In dit artikel vertellen we je daarom alles over lage rugpijn en het voorkomen van pijn in je onderrug. We vertellen je daarnaast over de oorzaken en onze nummer één oplossing voor pijn in de onderrug.

Lage rugpijn

Lage rugpijn is heel vervelend. Het is namelijk een plek die je altijd voelt wanneer je zit of ligt. Het is een plek die lastig te ontzien is en dit maakt pijn in je onderrug een vervelende kwaal.

Je kunt last krijgen van je onderrug op veel verschillende manieren. Een van de meest voorkomende oorzaken is een blessure door bijvoorbeeld het sporten. Bij het tillen van zware dingen of het doen van squats kun je je snel ‘vertillen’. Deze bewegingen komen veel aan op je onderrug en je belast die hierdoor enorm.

Daarnaast kun je door verschillende ziektes last van je onderrug krijgen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Ischias
  • Artritis
  • Ontsteking aan de nieren
  • Een infectie aan je wervelkolom

Andere oorzaken van lage rugpijn kunnen zijn bijvoorbeeld:

  • Overgewicht
  • Te zwaar trainen
  • Lang zitten (bijvoorbeeld in de auto of kantoor)
  • Veel draaien met je rug
  • Stress

Heb je last van lage rugpijn? Dan is het afhankelijk van de oorzaak hoe lang je er last van zult hebben. Bij een klein ongelukje in de sportschool valt de schade vaak mee. Je moet even rust nemen en na een tijdje kun je weer los. 

Bij een echte ziekte kan het herstel van de klachten in de onderrug langer duren. Het is verstandig om hiervoor een huisarts of fysiotherapeut te raadplegen. 

Naarmate je ouder wordt zullen klachten aan je (onder)rug vaker voorkomen. Dit heeft te maken met de afname van spieren in die regio. Hierdoor ben je iets vatbaarder voor blessures over het algemeen.

Hieronder zullen we je vertellen hoe je zelfs de lage rugpijn kunt verhelpen en voorkomen.

Lage rugpijn voorkomen

Het voorkomen van lage rugpijn is beter dan genezen. We geven je daarom graag enkele tips die je kunt toepassen om zo goed mogelijk om te gaan met je rug. 

Zorg voor een goede stoel

De meesten van ons zitten het grootste gedeelte van de dag. Het is daarom goed om te investeren in een goede ergonomische stoel. Het sluipt erin dat je een verkeerde houding aanneemt naarmate de dag vordert en dit is funest voor je onderrug. Zit je lang genoeg op een verkeerde stoel dan krijg je vanzelf lage rugpijn.

Je kunt hiervoor een ergonomische stoel gebruiken of een bureau waaraan je kunt staan. Dit zorgt ervoor dat je onderrug met minder zwaar heeft. Het is daarnaast een goede tip om ieder uur even 5 minuten te lopen en te rekken. Dit geldt voor thuis, je kantoor of onderweg. Het is een kleine moeite, maar voorkomt een hoop problemen met je (onderrug).

Oefeningen lage rugpijn

Er zijn een aantal oefeningen voor lage rugpijn die je zelf kunt doen om lage rugpijn te voorkomen. Hiermee train je de spieren in je rug en zorg je ervoor dat het daar sterker wordt. Je bent zo minder vatbaar voor blessures en andere verrekkingen. 

Het is verstandig om niet zomaar iets te doen en vooral niet gelijk te zwaar te gaan trainen. Bouw je oefeningen rustig op en vraag wanneer nodig iemand in de sportschool om je de juiste houdingen aan te leren. 

Het kweken van spieren in je onderrug zorgt ervoor dat je sterker wordt en dat er meer bloed richting je onderrug gaat. Hierdoor ben je minder vatbaar voor blessures en zorgt dit voor meer stabiliteit in je onderrug. Ook verbetert het je flexibiliteit wat er weer voor zorgt dat je je onderrug minder snel verrekt of een andere rare beweging maakt. 

Spierpijn onderrug voorkomen met de MasGun 

Als je langer een foute houding hebt of spierpijn hebt in je onderrug door het trainen is de MasGun een perfecte oplossing. Ook als je juist deze pijn preventief wilt voorkomen kun je gebruikmaken van de massage gun. 

MasGun is in feite een draagbare massagetherapeut die met behulp van opzetstukjes je lage rugpijn kan bewerken. Met 30 verschillende standen kun je de kracht van je massage zelf bepalen.

De trillingen en percussies zorgen ervoor dat je jezelf of je partner een diepe massage kunt geven. Hierdoor verminder je de spier- en gewrichtspijn in je onderrug en voorkom je spierpijn na het trainen. De massage bevordert namelijk de bloedsomloop en hiermee het herstel. 

De Masgun is geschikt voor mensen die:

  • Spierpijn hebben
  • Last hebben van blessures
  • Van een goede massage houden
  • Naar de fysiotherapeut gaan
  • Veel sporten
  • Achter een scherm zitten
  • Fysiek werk verrichten

Masgun - Massagegun 2021

Herstel met MasGun!

85% minder kans op blessures

65% sneller spierherstel

100% herstelgarantie

Let op je houding bij kleine bewegingen

Een ongeluk zit in een klein hoekje, helemaal wanneer je hier iets gevoeliger voor bent. Het klink misschien vreemd, maar je kunt een hoop gedoe voorkomen door juist op die kleinere bewegingen te letten.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je recht voor een deur staat als je deze open wilt doen en niet scheef. Hierdoor hoeft je onderrug niet/minder te draaien en wordt het minder belast. Ook bij bijvoorbeeld het stofzuigen of het vegen is het goed om het apparaat recht voor je te houden om je onderrug te ontlasten.

Denk om je algemene gezondheid

Het is misschien een open deur, maar daarom niet minder belangrijk. Let goed op je algemene gezondheid. Hoe beter deze is, hoe minder klachten je zult krijgen. Enkele dingen die belangrijk zijn voor het voorkomen van lage rugpijn zijn:

  • Sporten / actief in beweging blijven
  • Niet te veel alcohol drinken
  • Een goede nachtrust
  • Veel water drinken
  • Voorkom stress

Hoe beter je je gezondheid op orde hebt, hoe minder vatbaar je bent voor de kleinere blessures. Een kerngezond iemand zal niet zo snel te maken krijgen met de infecties of klachten waar iemand met obesitas mee te maken heeft. Een goed gewicht in combinatie met een gezonde levensstijl is de beste oplossing voor lage rugpijn.

Wanneer contact opnemen met huisarts bij pijn in onderrug?

Pijn in je onderrug kan heel vervelend zijn, maar het is niet direct reden tot paniek. Zoals we aangaven is het normaal dat je na het (over)trainen soms een paar dagen last hebt van je spieren. Dit zou echter binnen een paar dagen alweer beter moeten worden zoals iedere andere spierpijn. Bij de volgende klachten zou je wél direct contact op moeten nemen met de huisarts om zeker te zijn:

  • Moeite met plassen
  • Moeite met zitten
  • Weinig tot geen kracht meer in je benen
  • Geen gevoel meer hebben in je benen
  • Je hebt het gevoel dat je moet flauwvallen

Deze factoren in combinatie met lage rugpijn kunnen gevaarlijk zijn. Het is beter om in deze gevallen het zekere voor het onzekere te nemen. 

Hoe uit pijn in de onderrug zich?

Pijn in de onderrug kan voorkomen in verschillende soorten en maten. Misschien wel de meest voorkomende pijn in de onderrug is de zeurende pijn in de onderrug. Je hebt het gevoel dat er iets aan de hand is, maar het is niet echt spierpijn. Je hebt er constant last van en wordt eigenlijk erger naarmate je je onderrug belast. Zeurende pijn in je onderrug kan zeer vervelend zijn en het is in dit geval verstandig je rug rust te geven.

Je kunt ook enkel last van je onderrug hebben bij gebruik. Dit wil zeggen dat je bijvoorbeeld bij het opstaan een pijnscheut voelt. Dit lijkt wel op een hevige spierpijn en kan uitermate pijnlijk zijn als je een onverwachte beweging maakt. Ook kan het zijn dat de pijn zich verspreidt naar bijvoorbeeld je benen. 

Al deze onderrug pijnklachten zijn relatief normaal en zijn niet direct reden voor paniek. Houdt in de gaten hoe lang de klachten duren en schakel de huisarts in als de klachten voor een langere periode aanhouden.

Medicijnen tegen lage rugpijn

Het heeft in de meeste gevallen niet zoveel zin om medicijnen te gebruiken tegen rugpijn tenzij je huisarts anders aangeeft. Een paracetamol kan geen kwaad, maar het zal je niet van je rugpijn verhelpen.

Uit ervaring weten wij dat de Masgun mensen heeft geholpen die al langdurig last hebben gehad van hun onderrug. Door de massage gun wordt de bloedsomloop gestimuleerd en het herstel bevorderd. Je kunt met de Masgun jezelf na iedere inspanning een goede massage geven en ook je onderrug goed los houden op het moment dat je pijn ervaart in je onderrug.

Laatste berichten
Masgun.nl

Masgun.nl

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on telegram
Share on whatsapp
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen Sluiten