Blog

Hamstring blessure, wat is het en wat doe je er aan?

Hamstring blessure, wat is het en wat doe je er aan?

Hamstring blessure

Table of Contents

Een hamstring blessure is erg vervelend, maar wat is het eigenlijk? In dit artikel lees je meer over het ontstaan van hamstring klachten, maar ook over de snelle genezing van je hamstring. Uiteraard komen ook de symptomen en de behandeling aan bod. 

Hamstring pijn, wat is het?

Als je pijn hebt aan de achterzijde van je bovenbeen, dan kan dat wijzen op een hamstring blessure. Meestal is de hamstring verrekt of gescheurd. Het is een erg vervelende pijn, maar je kunt er gelukkig veel aan doen. Er zijn namelijk goede oefeningen die je thuis direct kunt uitvoeren. Het gaat dan over het rekken en trainen van je hamstring, wat bijdraagt aan een snelle genezing. 

Aan de achterkant van je bovenbeen bevindt zich een spiergroep, de hamstring. Het zijn spieren die lopen van de onderzijde van je bekken tot het bovenste deel van het onderbeen. De drie spieren waar je hamstring uit bestaat zijn Semitendinosis, Semimembranosis en Biceps Femoris. Door jouw hamstring kun je je heup strekken en je knie buigen.

Er kan een scheur ontstaan in je hamstring als je deze bewegingen met elkaar combineert, zoals tijdens het sprinten of hardlopen. De overbelasting van de spier kan snel ontstaan als je spieren bijvoorbeeld vermoeid zijn. Maar ook wanneer je langdurig aan het hardlopen bent en dan ineens maximaal kracht zet (tijdens het sprinten bijvoorbeeld). Doordat de hamstring dan overlast is, kan er sprake zijn van beschadiging van deze spier. 

Hamstring klachten, symptomen

Het kan zijn dat je je hamstring verrekt hebt, dit kan erg pijnlijk zijn. Je spier is dan geïrriteerd, de spiervezels zijn dan opgerekt. Goed om te weten is dat ze dan niet gescheurd zijn! Zijn de spiervezels wel gescheurd? Dan is het een gescheurde hamstring die behandeld moet worden. De symptomen geven duidelijk aan waar je last van hebt (verrekking of gescheurd):

  • Pijn in de hamstring, vaak zit de pijn in het midden / halverwege het bovenbeen. Je kunt het ook voelen bij de aanhechting onderin je bil. 
  • Bij een verrekking heb je minder pijn dan bij een gescheurde hamstring.
  • De zwelling is ook een duidelijk symptoom. Er komt namelijk vocht in je hamstring. De spier wordt dan stijf en wordt hard en opgezet.
  • Je kunt een verkleuring zien, als de spiervezels gescheurd zijn. Er komt dan namelijk bloed vrij. Dit wijst op een gescheurde hamstring (blauwe plek). Bij een verrekking zal er namelijk geen bloed vrijkomen, dus geen blauwe plek. 

Snelle genezing hamstring tips

Heb je je hamstring overbelast? Werk dan aan een snelle genezing van je hamstring met onze tips. Een verrekte hamstring en een gescheurde hamstring behandel je eigenlijk op dezelfde manier. De hersteltijd is het enige wat een verschil maakt. Bij een verrekking moet je denken aan een hersteltijd van vier tot maximaal zes weken en bij een gescheurde hamstring ongeveer zes tot twaalf weken. 

Een paar tips voor een snelle genezing van je hamstring:

  • De spier kun je het beste ‘los’ masseren, daarvoor kun je een foam roller gebruiken. Je zorgt er dan namelijk voor dat de spanning afneemt dankzij de druk van de roller. Je lichaam kan zo beter herstellen. Nog beter is het gebruik van een MasGun. Hiermee kun je in verschillende standen je spieren masseren afhankelijk van de mate van de blessure. Niet alleen kun je de blessure behandelen, maar je kunt het ook voorkomen door na iedere training 15 minuten met de MasGun op de bank uit te zweten.
  • Het trainen van je hamstring is ook heel belangrijk! Als je hem namelijk belast, dan worden de spiervezels weer aangemaakt. De spier kan dan sneller, maar ook beter herstellen. 
  • Een goede oefening is het rekken van de hamstring:
    • Ga met je been op een verhoging staan, hierbij kun je denken aan een stoel.
    • Het been waar je pijn hebt moet je licht gebogen houden. Het been waar je goed op blijft staan, moet je gestrekt houden.
    • Je buigt vervolgens je bovenlichaam naar voren. Probeer dan maar eens je tenen van je pijnlijke been aan te raken.
    • Als het lukt, zorg dan dat je het 20 seconden vast kunt houden.
    • Dit mag je maximaal drie keer herhalen. 
  • Nog een goede oefening, trainen hamstring:
    • Je gaat om te beginnen met één been naar voren staan en met je andere been sta je in een rechte lijn. 
    • Je zakt nu door je benen, let er hierbij goed op dat je je voorste knie buigt naar 90 graden (je mag niet naar voren bewegen!). 
    • Buig vervolgens je achterste knie, raak dan bijna de grond aan.
    • Dit mag je maximaal tien keer herhalen, drie keer per kant. 

De oefeningen moet je rustig opbouwen. Je zult merken als je het blijft herhalen dat het iedere dag een beetje beter gaat. 

De Masgun is geschikt voor mensen die:

  • Spierpijn hebben
  • Last hebben van blessures
  • Van een goede massage houden
  • Naar de fysiotherapeut gaan
  • Veel sporten
  • Achter een scherm zitten
  • Fysiek werk verrichten

Masgun - Massagegun 2021

Herstel met MasGun!

85% minder kans op blessures

65% sneller spierherstel

100% herstelgarantie

Masgun.nl

Masgun.nl

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on telegram
Share on whatsapp
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen Sluiten