Achillespees pijn, wat is het?

achillespees pijn

Table of Contents

Heb je wel eens last van je achillespees? Dit kan erg vervelend zijn. Je kunt dan spreken van achillespees pijn. Een andere naam voor een achillespeesontsteking is tendinitis achillis. Het gaat over de pees die van de kuitspier naar je hiel loopt. We leggen je meer uit over de achillespees klachten en wat je er aan kunt doen. 

Lees je er goed over in, zodat jij een achillespeesblessure kunt proberen te voorkomen. Dit kan helaas niet altijd, maar hoe meer je weet, hoe beter jij er rekening mee kunt houden. 

Achillespees pijn, mogelijke oorzaken

Achillespees pijn wordt meestal veroorzaakt door overbelasting bij te sporten. Maar het kan ook zijn dat je slechte schoenen draagt, of het kan samenhangen met voetafwijkingen (platvoeten of doorgezakte voeten, maar ook slappe enkels kunnen de oorzaak zijn). 

Er zijn nog meer oorzaken, en daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld overgewicht, verschil in beenlengte, stijve kuitspieren, instabiliteit van je enkels, ineens verandering van belasting, fanatiek sporten zonder getraind te hebben en bijvoorbeeld een harde ondergrond bij het sporten. 

Achillespees klachten

Er zijn verschillende achillespees klachten waar je last van kunt hebben. Meestal heeft iemand na het sporten wat lichte pijnklachten, ook kan er wat stijfheid optreden. Na een paar uur zijn deze klachten vaak weer verdwenen. De pijn voel je vaak een paar cm boven je hiel. Als je de klachten zou negeren, dan kan het alsmaar erger worden en ook aan blijven houden. 

Soms doe je een warming-up voordat je gaat sporten en dan kunnen de klachten even afnemen of zelf helemaal verdwijnen. Maar na de training zijn ze vaak weer aanwezig. Echter kan de pijn ook continu aanwezig zijn en ook wanneer je dan even rust zal deze niet afnemen (je bent dan al te ver gegaan). Je zal met name na rust of in de ochtend merken dat de pees en het gebied eromheen wat stijf aanvoelen. Het is ook mogelijk dat de pees wat gezwollen is. 

Last van achillespees? 

Het gaat bij een achillespeesontsteking over een steriele ontsteking, dit is niet-bacterieel). Het kan erg pijnlijk zijn en daardoor kan het ervoor zorgen dat je niet kunt sporten. Het kan vanzelf overgaan als je rustiger aan doet. Maar bij twijfel kun je maar beter een arts of fysiotherapeut mee laten kijken. Er kan dan precies vast worden gesteld wat er gaande is en dan kun je ook gerichte adviezen krijgen hoe je aan de slag moet. 

Volg de adviezen die je krijgt ook netjes op, dan kun je namelijk snel rekenen op beterschap. Het herstel kan soms de nodige tijd vragen, het ligt eraan hoelang je al met klachten rondloopt. Je zal de achillespees in ieder geval goed in de gaten moeten blijven houden. 

Achillespees blessure

Met name oudere hardlopers kunnen last krijgen van een achillespees blessure, maar ook andere mensen kunnen er mee in aanraking komen. Uit onderzoek blijkt dat mannen en vaker last van zouden hebben dan vrouwen. Meestal gaat het na een paar weken of maanden vanzelf over, maar soms moet je ook echt rustiger aan doen of hulpmiddelen gebruiken.  

Pijn achillespees? Doe er wat aan

Als je last hebt van je achillespees, is het van belang dat je je klachten serieus neemt. Met name in het begin kun je de klachten nog goed behandelen. Het gaat dan vaak over als je wat meer rust pakt. Maar als het chronisch is, dan is het lastiger om de achillespees pijn te behandelen. Wanneer je last krijgt is het van belang dat je zo snel als mogelijk actie onderneemt. Waar moet je dan aan denken?

  • Op tijd rust houden. Probeer belastende trainingen te vermijden. 
  • Door je hak te verhogen kan dat de spanning van de achillespees verlichten (zooltjes bijvoorbeeld). 
  • Belasting moet je hoe dan ook altijd rustig opbouwen, doe dus altijd een warming-up als je gaat sporten. 
  • Denk aan rek- en strek oefeningen, met name de kuitspieren moet je hierbij de nodige aandacht geven.
  • De spierversterkende oefeningen van de kuitspier zijn ook een aanrader. Je kunt bijvoorbeeld met je tenen op de trap gaan staan, je hak doe je dan naar beneden. Breng dan je lichaam langzaam omhoog. 
  • Als je veel pijn hebt na een training bijvoorbeeld kun je ook koelen. 
  • Goede schoenen dragen is altijd belangrijk tijdens het sporten (en ook als je niet sport). Laat daarom bij klachten ook altijd naar je schoenen en je houding kijken. Het zou zomaar kunnen dat je andere schoenen moet kopen (en die moet je dan ook weer rustig inlopen). 
  • Gebruik de MasGun zowel voor- als na het sporten en inspanning. Hiermee kun je je spieren helpen met het herstel en voorkom je blessures.

De Masgun is geschikt voor mensen die:

  • Spierpijn hebben
  • Last hebben van blessures
  • Van een goede massage houden
  • Naar de fysiotherapeut gaan
  • Veel sporten
  • Achter een scherm zitten
  • Fysiek werk verrichten

Masgun - Massagegun 2021

Herstel met MasGun!

85% minder kans op blessures

65% sneller spierherstel

100% herstelgarantie

Laatste berichten
Masgun.nl

Masgun.nl

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on telegram
Share on whatsapp
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen Sluiten